Ferdinand en Karin over hun ervaringen bij Taalpunt

STEENWIJK – Taalpunt Steenwijkerland houdt op woensdag 14 september een Open Dag in haar locatie aan de Matthijs Kiersstraat 11 in Steenwijk. In aanloop daar naartoe vertellen deze en de komende twee weken drie deelnemers en drie begeleiders over hun ervaringen bij het Taalpunt. Als eerste komt Ferdinand de Lange (24) aan het woord. Hij wordt door Karin Dijkstra (58) bijgespijkerd met schrijven en rekenen.

Ferdinand werkt met veel plezier bij DYKA. Alleen het rekenen en schrijven gaat hem daar niet zo goed af. “Ik had er moeite mee om dingen op te meten en het aantal uren en mankracht uit te rekenen,” vertelt hij. Ook kan hij soms amper zijn eigen handschrift lezen. Ferdinand vertelt dat hij als zevenjarige leukemie heeft gehad en daardoor een leerachterstand oploopt. Hij rondt daarna nog wel de Mackayschool in Meppel af, maar het vmbo bij RSG Tromp Meesters blijkt te hoog gegrepen. Na school gaat Ferdinand aan de slag bij DYKA. Ferdinand stapt in 2018 naar zijn leidinggevende en vraagt om hulp bij het rekenen en schrijven. Die verwijst hem naar Taalpunt Steenwijkerland. Deze organisatie koppelt hem aan Karin de Haan uit Steenwijk. 

Werken met jeugd

Na vele jaren gewerkt te hebben als bedrijfsleider bij Peek en Cloppenburg en in de ouderenzorg, wordt Karin afgekeurd. “De muren kwamen op mij af en ik ging privé mensen helpen,” vertelt de Steenwijkse. Een meisje complimenteert haar dat ze goed uit kan leggen, beter zelfs dan haar eigen leraar. Dat doet Karin besluiten om na het zien van een oproep van het Taalpunt voor vrijwilligers, zich aan te melden. Na de cursus bij het Taalpunt, begeleidt ze eerst een Syrisch meisje met rekenen. Werken met jeugd vindt ze leuk en het geeft haar veel voldoening. 

Oefenen met blokletters

Ferdinand en Karin ontmoeten elkaar eerst in Bibliotheek Steenwijk en als corona uitbreekt bij elkaar thuis. “Ferdinand wilde een beter handschrift, daarom zijn we gaan oefenen met blokletters,” vertelt Karin. Zodra hij dat onder de knie heeft, gaat het tweetal verder met rekenen. Ferdinand: “Optellen, aftrekken, tafels, procenten en breuken heb ik al geleerd.” Op zijn werk heeft hij daar veel profijt van. “Nu hoef ik niet lang meer na te denken, de antwoorden floepen er zo uit.” Zijn leidinggevende bij DYKA geeft hem een compliment voor zijn mooie handschrift.

In zijn privéleven heeft Ferdinand ook gemak van zijn opgedane kennis. Zo gaat het betalen in winkels hem beter af en kan hij beter uitrekenen hoeveel geld hij op vakantie mee moet nemen. In de toekomst wil Ferdinand rijlessen gaan nemen. “Ik ga binnenkort eens uitrekenen of ik het beste een aantal losse lessen kan nemen of beter een pakket,” blikt hij alvast vooruit. Voorlopig blijft hij daarom met Karin afspreken om zijn rekenkunsten nog verder te verbeteren. “En ik wil Engels erbij gaan doen, want die wereldtaal wil ik ook kunnen,” klinkt het leergierig. 

‘Zoek hulp!’

Karin vindt het heel knap van Ferdinand dat hij hulp heeft gezocht. Over Karin zegt Ferdinand: “Zij stopt niet voordat ik het door heb.” Buiten de lessen om praat het tweetal ook over privéaangelegenheden. “Zo helpen we elkaar, dat is een mooie wisselwerking,” aldus Karin. Ferdinand schaamt zich er niet voor dat hij op het Taalpunt is afgestapt. “Ik praat er gewoon met vrienden op straat over. Iedereen die moeite met rekenen en taal heeft, raad ik aan om hulp te zoeken, anders blijf je er mee doorlopen,” is zijn wijze raad.

Het Taalpunt Steenwijkerland is er voor volwassenen die beter willen leren lezen, schrijven, Nederlands spreken, rekenen en/of werken met de computer, tablet of mobiel.

Translate »